niedziela, 11 grudnia 2016

Aromatyczna szarlotka z wanilią i cynamonem

Szarlotka to u mnie zdecydowanie ciasto rodzinne. Odkąd pamiętam moja mama piekła pyszne, kruche ciasto pełne soczystych jabłek i obłędnie pachnące cynamonem. Jak byłam mała uwielbiałam pomagać w kuchni i podjadać jeszcze surowe ciasto. Z biegiem lat przepis z kuchennego zeszytu ulegał wielu modyfikacjom i pojawiały się coraz nowe dodatki. Dziś przepis, który smakiem przypomina szarlotkę z dzieciństwa ale podany w innej formie. Pomysł upieczenia ciasta z połówkami jabłek nie jest mój ( podpatrzyłam w internecie). Niestety jest tak dużo podobnych przepisów, że trudno mi podać autora.

Składniki:
2,5 szklanki mąki
0,5-3/4 szklanki drobnego cukru trzcinowego najlepiej w formie pudru
250 gram wegańskiej margaryny
1 łyżeczka ekstraktu waniliowego lub nasionka z laski wanilii
1 czubata łyżeczka proszku do pieczenia
200 ml jogurtu roślinnego lub śmietanki roślinnej
cynamon, kardamon
4-5 kwaskowych jabłek ( idealne są antonówki)

Do dużej miski wsypujemy mąkę, proszek do pieczenia, cukier i dodajemy zimne masło. Zagniatamy nożem tak żeby masło miało drobne kawałki. Dodajemy jogurt roślinny i ekstrakt waniliowy i tym wyrabiamy ciasto dłońmi aż będzie sprężyste. Kulę ciasta wkładamy na około 30 minut do lodówki,
W międzyczasie obieramy jabłka, kroimy na połówki i wydrążamy gniazda nasienne.
Blaszkę ( u mnie około 35/25 cm) wykładamy papierem do pieczenia. Ciasto dzielimy na 2 części. Pierwszą wałkujemy i wylepiamy dno blaszki. Układamy przygotowane wcześniej jabłka i posypujemy cynamonem, kardamonem i zmielonym cukrem trzcinowym. Wałkujemy drugą część ciasta i wykładamy na wierz jabłek lekko dociskając. Wierzch ciasta nakłuwamy w kilku miejscach wykałaczką. Pieczemy w nagrzanym do 180 stopni piekarniku około 45- 50 minut, do suchego patyczka. Przestudzone ciasto posypujemy zmielonym cukrem trzcinowym lub ksylitolem,
Smacznego :)






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz